Vláďa píše:
Srovnávat vidlici z fichtla s USD vidlicí - to myslíte vážně? Dvě trubky zasunuté do sebe vedené v silonových pouzdrech, tlumení žádné,... Spíš beru tvrzení, že "pařez" měl jako první centrální odpružení zadního kola (také jen odpružení - bez tlumiče). Yamaha a její "Cantilever" přišel mnohem později a bylo to skoro to samé. Přepákování se objevilo ještě déle.
A ještě k USD vidlici - hlavní výhoda je odolnost proti ohybu a kroucení. Pokud vím, tak první ji měl Buell (1991). Jawu s USD neznám (zdaleka neznám všechno), nemohl bys ji, Bobo, vyfotit?
Ahoj Vláďo,souhlasím s martys,že dachl má USD vidlici.Nejde o silonová pouzdra ani o tlumení;jde o princip.Je to prostě obráceně;proto USD.Že měl "pařez" centrál jako první je nepochybné;Mluvil jsem v 0109 s Pepou Jozífem Jr.(60+) a ten říkal,že to táta "maloval" jak ho to v 1952 napadlo v bytě na Pankráci.Viz wwww.jawa-50;Jawa 550;Rozhodnutí vyrábět...atd.Všimni si,že píšu "malovat" a ne "kreslit".;legendu všech kluků prostě nemůžeš nakreslit;musíš ji namalovat.Tehdy ho prostě ty přední vidle napadly;a Honza Křivka k tomu udělal motor.A teď ještě k USD vidlici:jak mi vysvětlíš "tzv.odolnost proti ohybu a kroucení"?.Pana Buella bohužel neznám; ty nakonec taky píšeš,že "neznáš zdaleka všechno";a co se Bobo týká, vím jen,že Jawa(JAneček+WAnderer) měla jako první zadní kyvnou vidlici(tzv.kejvačka)Zdraví traktorista pepa od Pelhřimova