Právě je 21. 11. 2024, 16:44

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 21 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Kolik tak točíta?
PříspěvekNapsal: 24. 07. 2009, 19:21 
Offline

Registrován: 24. 03. 2009, 17:07
Příspěvky: 100
První otázkou této debaty je, jak přesný je otáčkoměr.Namáhání klikového mechanizmu je přímo úměrné druhé mocnině otáček.Tzn.,že když zvýším otáčky např. z 10000 na 12000 je poměr 1,2. 1,2 na druhou bývá u slušných lidí 1,44.Takže polopatě; namáhání kliky (především ložisek ojnice a ojnice samotné) stoupne o 44%.Ještě jednou jiné otáčky. 7500 oproti 9800. Poměr je 1,307 a na druhou 1,70. Tzn.,že při zvýšení otáček z 7500 na 9800 stoupne namáhání kliky o 70%.Jasný?? Teď k namáhání pístu.Zjednodušeně.Na dno pístu u 2T působí buď kompresní(před zážehem) nebo spalovací(po zážehu) tlaky. Důležité z hlediska "průseru" jsou kompresní tlaky ,které působí proti setrvačným silám pístu.Pokusím se vysvětlit.Píst letí nahoru proti hlavě do HÚ,stlačuje směs a začíná se zpomalovat,protože jinak by narazil do hlavy(to je úlohou ojnice a kliky).Tím jak se zpomaluje na něj,resp. jeho oko působí setrvačná síla daná jeho hmotností a jeho zpožděním(viz teorie klikového mechanizmu - to už vymyslel James Watt; tvůrce parního stroje) směrem vzhůru, jenže ta je právě kompenzována kompresním tlakem pokud je ovšem naloženo(plnej).V momentě kdy to ve vytočení "zaklapnete"(řazení) zbydou jen ty setrvačné síly...(kompresní tlaky dramaticky poklesnou) a pak může být problém s přetržením pístu v oku.V autě je to vo "výkalu" ale na motorce doporučuji ruku na spojce a víru v rychlost reakce.Jestli jsem někoho nudil, tak se omlouvám.Jinak literatury o spalovacích motorech s klikovým mechanizmem je HAFO!!!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Kolik tak točíta?
PříspěvekNapsal: 24. 07. 2009, 21:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 27. 12. 2008, 21:53
Příspěvky: 141
Bydliště: Tábor
Dobre vysvetleno proste jezdit s rozumem (nebo mit dost penez na novou ojnici pist loziska atd....). Netocis max co to de.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Kolik tak točíta?
PříspěvekNapsal: 24. 07. 2009, 22:22 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 09. 03. 2009, 16:02
Příspěvky: 354
Bydliště: Olomoucký kraj
Vždyť to sám musíš usoudit, že pokud budeš točit co motor zvládne, není dobrý jak kvůli spotřebě, tak kvůli motoru, ale největší háček je to, že od určitých otáček už motor prostě netáhne a už se jen přetáčí. Jasně, můžeš jezdit do 11500ot./min, ale využitelné otáčky jsou někde o 2-3tis. ot. níž.

_________________
Jak se o koně postaráš - tak tě taky povozí!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Kolik tak točíta?
PříspěvekNapsal: 25. 07. 2009, 20:29 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 22. 12. 2008, 12:53
Příspěvky: 496
Bydliště: Loukov
Jinak jsem si neuvědomil, máš 125 nebo 80ku?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Kolik tak točíta?
PříspěvekNapsal: 26. 07. 2009, 18:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: 27. 12. 2008, 21:53
Příspěvky: 141
Bydliště: Tábor
jak 80 tak 125 :D uz mam takovi vrakoviste


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Kolik tak točíta?
PříspěvekNapsal: 24. 08. 2010, 13:00 
Offline

Registrován: 22. 08. 2010, 18:09
Příspěvky: 18
Stačí tu motorku vytočit do 8 000 max ;) ... pak to stejně ztrácí výkon a líp t ozrychlí když přeřadíš, protože se to dostane na tu hranici 7-7 500rpm kde to má největší výkon 8-) ... takže není potřeba to tolik točit... a navíc když se to vyšplhá nad 9 000 rpm tak ta okamžitá spotřeba jde až někam k 30 l!!! :lol:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Kolik tak točíta?
PříspěvekNapsal: 28. 08. 2010, 13:05 
Offline
Administrátor webu
Uživatelský avatar

Registrován: 22. 12. 2008, 17:42
Příspěvky: 1621
Bydliště: Praha - Chodov; mobil: 736 602 915
Ondra píše:
Stačí tu motorku vytočit do 8 000 max ;) ... pak to stejně ztrácí výkon a líp t ozrychlí když přeřadíš, protože se to dostane na tu hranici 7-7 500rpm kde to má největší výkon 8-) ... takže není potřeba to tolik točit... a navíc když se to vyšplhá nad 9 000 rpm tak ta okamžitá spotřeba jde až někam k 30 l!!! :lol:

Nesouhlasím. Podívej se na graf průběhu výkonu otevřeného DT (světle červený graf) a uvidíš, že mezi 7 a 8000 ot/min výkon stagnuje a od 8 do 10000 ot/min zase roste, přesně tak to i na DT cítím já - nejčastěji jezdím právě v rozmezí 8 - 10000 ot/min.

_________________
Yamaha DT 125R, r. v. 2000, najeto 19 tisíc, po výbrusu a výměně pístu (Wiseco) v 15 tisících
  • vzhled - přední blatník YZ, jiný podblatník, miniblinkry, blastry, gripy
  • technika - standardně otevřená, tryska 240


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Kolik tak točíta?
PříspěvekNapsal: 29. 08. 2010, 18:11 
Offline

Registrován: 22. 08. 2010, 18:09
Příspěvky: 18
Jo u o tevřený jo ;)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Kolik tak točíta?
PříspěvekNapsal: 29. 08. 2010, 21:39 
Offline
Administrátor webu
Uživatelský avatar

Registrován: 22. 12. 2008, 17:42
Příspěvky: 1621
Bydliště: Praha - Chodov; mobil: 736 602 915
Ondra píše:
Jo u o tevřený jo ;)

A ty ji máš zavřenou, jo? :shock:

_________________
Yamaha DT 125R, r. v. 2000, najeto 19 tisíc, po výbrusu a výměně pístu (Wiseco) v 15 tisících
  • vzhled - přední blatník YZ, jiný podblatník, miniblinkry, blastry, gripy
  • technika - standardně otevřená, tryska 240


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Kolik tak točíta?
PříspěvekNapsal: 29. 08. 2010, 21:39 
Offline
Administrátor webu
Uživatelský avatar

Registrován: 22. 12. 2008, 17:42
Příspěvky: 1621
Bydliště: Praha - Chodov; mobil: 736 602 915
Ondra píše:
Jo u o tevřený jo ;)

A ty ji máš zavřenou, jo? :shock:

_________________
Yamaha DT 125R, r. v. 2000, najeto 19 tisíc, po výbrusu a výměně pístu (Wiseco) v 15 tisících
  • vzhled - přední blatník YZ, jiný podblatník, miniblinkry, blastry, gripy
  • technika - standardně otevřená, tryska 240


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 21 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
POWERED_BY
Český překlad – phpBB.cz